Začneme tím nejdůležitějším – čím větší budete, tím více kanálů a cest budete zkoušet. Ze začátku ale není za každou cenu potřeba, hnát se za všemi kanály – a zpravidla ne všechny kanály budou vyhovovat vašemu typu podnikání.

Mezi základní online kanály patří:

  • Email marketing a marketingová automatizace
  • Pay-Per-Click (PPC) – platba za kliknutí
  • Organické vyhledávání (SEO)
  • Optimalizace webové stránky
  • Internetová reklama (Display marketing)
  • Obsahový marketing
  • Marketing na sociálních sítích

Email marketing a marketingová automatizace

Jestli jsem v úvodním perexu zmiňoval, že nebudete muset využívat všechny kanály, tak email marketing s automatizací je výjimka. Je to kanál, který se hodí snad úplně všude a pokud máte vše správně nastavené, jedná se o jeden z nejmocnějších marketingových kanálů.

Emailing v sérii tohoto kurzu rozeberu opravdu podrobně – od nastavení serveru, po komplexní email marketingovou strategii až k samotné automatizaci.

Jen na okraj tedy – co je email marketing a co email marketing není?

Email marketing je v dnešní době marketingová zpráva, jejíž snahou je být co nejvíce ušitá na konkrétního zákazníka. Je to zpráva, která vychází z dlouhodobě sbíraných dat o zákazníkovi. Je to prostředek, jež nám buduje úzký vztah s konkrétním zákazníkem a pomáhá nám budovat s ním důvěru. Je to zkrátka marketingový kanál, který když se dělá opravdu správně, jeho konverzní poměr je extrémně vysoký.

Email marketing není hromadná zasílka na zakoupené databáze. Email marketing není spása vašeho podnikání. Email marketing má bohužel v rukou nezkušeného nebo nepoctivého marketéra skolony, přejít k čistokrevnému spamu. V rukou nepoctivce se z tohoto kanálu stává obtěžující nemoc, která kazí nám, poctivým marketérům, dobrou pověst.

Marketingová Automatizace

Pojem marketingová automatizace má hodně podob. Uvažujte o marketingové automatizaci zhruba asi takhle:

  • Nový zákazník se přihlásí k odběru vašich marketingových zpráv
    • Automatizovaně mu přijde welcome email
    • Systém si zapamatuje, jak se zákazník jmenuje, kolik mu je, kdy se narodil atd.
      • Systém připraví svátkovou kampaň
      • Systém připraví narozeninovou kampaň
      • Systém připraví správné oslovení
    • Systém hlídá, zda si zákazník welcome email přečetl, pokud ne, čeká 24 hodin a pak pošle připomínku, že zákazník neprošel uvítací zprávou a není tedy možné dokončit proces registrace.

A na tohle by se dalo nabalovat a nabalovat.

Marketingová automatizace není jen o email marketingu

Marketingová automatizace může ale být i na straně samotného webu (a nejenom tam). Dejme tomu, že máte systémově nastavné sledování uživatele na webu. Máte nastavené speciální podmínky, který když jsou během jeho návštěvy na webu splněné, tak se spustí nějaká kampaň.

Například:

Zákazník nakupuje na našem e-shopu a v košíku má 5 produktů. Nicméně během procesu zaplacení došlo k přerušení činnosti a nedošlo k transakci. Spustí se tedy sada spouštěčů této kampaně:

  • Když je zákazník stále na webu, ale došlo k přerušení zaplacení, vyskočí mu na aktuálně prohlížené stránce hláška o nedokončeném nákupu
  • Pokud je hláška ignorována, vyskočí slevna 5% na dokončení nákupu
  • Pokud zákazník už na webu není, ale byl to registrovaný zákazník, odešle se mu po dvou hodinách upomínkový email, že mu něco zůstalo v košíku a zda mu to náhodou nechybí.

Opět – automatizace má nekonečné možnosti.

Platba za kliknutí – Pay-Per-Click (PPC)

Představte si, že jste prodejce mobilních telefonů a máte okolo sebe ohromnou konkurenci. Jak tedy být vidět více, než ti ostatní? Opovědí je (mimo jiné) platba za kliknutí.

Tato forma přihazování je v dnešní době masově mezi marketéry oblíbená. Jako e-shop potřebujete být na prvních stránkách vyhledávání, ale konkurence je tak silná nebo je vaše SEO tak slabé, že se tam nemáte šanci dostat. Odpovědí je platba za kliknutí.

Pojďme si vygooglit klíčové slovo „krmivo pro psa“.

Typický příklad placené reklamy

Řekněme, že teď kliknu na druhý odkaz stránky max4dog. Co se stane?

  • Budu přesměrován na vstupní stránku prodejce
  • Prodejci se z účtu automaticky odečte určitá částka, protože jsem já, jako zákazník, byl díky placenému vyhledávání přiveden na jeho web.

Jak je z obrázku vidět, použil jsem vyhledávač Google, ktrý nabízí PPC službu jménem Google Ads. V Česku má Seznam.cz obdobnou službu – jmenuje se Sklik. Ale může to být placená reklama i na Facebooku, Pinterestu a tak dále.

Princpem je zkrátka nastavit maximální cenu za proklik, který jste ochotni zaplatit, nastavit si klíčová slova, na které se chcete zobrazovat a pak optimalizovat, optimalizovat a ještě jednou optimalizovat.

Výhodou (alespoň o Googlu) je v dnešní době fakt, že spoustu složitých věcí už dělá Google za vás díky algoritmu strojového učení (machine learning). Občas se žertuje, že „Pépécéčkář nebude mít brzy co žrát„, ale od toho jsme tuším stále opravdu daleko.

Organické vyhledávání (SEO)

Organické vyhledávání (neboli SEO – Search Engine Optimization) je dle mého názoru nejnáročnější a nejkomplexnější kanál v online marketingu. Zde na webu se mu budu věnovat opravdu hodně podrobně, takze zde, v této sekci se budu snažit jen vysvětlit, co SEO je a proč je vlastně tak strašně složité.

SEO je v největší jednoduchosti snaha o to, být ve vyhledávačích co nejvýše. Řekněme, že budu hledat klíčové slovo „nejlepší telefon na světě“. Schválně – otevřete si google.com a vyhledejte „nejlepší telefon na světě“.

Jak funguje SEO

Tak pojďme hezky od začátku

  1. Do vyhledávacího pole jsme zadali klíčové slovo „nejlepší telefon na světě“
  2. Google na základně tisíce vlastnosti vyhodnotí, jakou webovou stránku vám naservíruje na první místo, na druhé místo atd.
  3. Zároveň vám ještě před výsledky předsune tzv. featured snippets, jež mají nejvyšší proklikovost.

Jak to, že se dostal web „vas-pomocnik.cz“ na první místo?

Jednoduchá odpověď je taková, že tomuto webu Google věří nejvíce – myslí si o tomto webu, že má přesně ten pravý obsah, který hledáme.

Jak to, že vidím jiný web, Jardo, než ty?

Google personalisuje a to co se zobrazí mně, se nemusí zobrazit vám. Google o mně ví, že je mi 29 let, že jsem muž, že jsem blázen do programování a digitálního marketingu a Google zná historii mého hledání. Na základě toho se snaží Google vybrat nejlepší stránku pro mě konkrétního.

Zároveň, pokud se na tento článek díváte například týden od vydání, tak je dost možné, že Google opět zase něco v SEO změnil a web už nepovažuje za tolik dobrý.

SEO se zkrátka pořád a stále mění a je tak složité, že až ho budeme společně probírat, připravte si sud kafe, protože to bude nářez.

Optimalizace webových stránek

Optimalizace webových stránek úzce souvisí se výše zmíněném organickém vyhledáváním (SEO). Je to další z částí, která změstnává spoustu specialistů a je tak strašně komplexní, že udělat opravdu dobře odchytaný a odladěný web trvá měsíce a stojí opravdu hodně peněz.

Abych vám co nejvíce přiblíž, oč běží, pojďme otestovat můj web – jaroslavhuss.cz. (alespoň se přesvědčíte o tom, jak kovářova kobyla chodí úplně bosa).

  1. Zkopírujte si odkaz https://www.jaroslavhuss.cz/
  2. Přejděte na stránku https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=cs
  3. Do vyhledávacího pole zadejte odkaz na můj web
  4. A klikněte na tlačítko analyzovat

Žádná sláva, co?

Výkon webu v pagespeedinsights jaroslavhuss.cz

Skóre 43/100 na telefonech je opravdu bída, vím o tom a až budu mít někdy čas (to bych pořád nesměl psát články), určitě se pustím do optimalizace webu.

Výhodou pagespeedinsights od googlu je to, že vám napíše i věci, co se Googlu na vaše webu nelíbí. Nevýhodou je, že se jedná o základní nástroj měření rychlosti webu a jeho výkon. Osobně používám něco jiného, ale pro jednoduchos a základní orientaci jsou pagespeeds dobrý nástrojem.

Internetová reklama – Display Advertising

Internetová reklema neboli obecně nazývaná display advertising je oblíbenou (leč dle mého názoru ne tolik efektivní) formou online propagace.

Osobně používám display reklamu jen v případě, kdy potřebuji sířit povědomí o novém produktu nebo značce – tzv. brand awarness. Zpravidla se jedná o:

  • kampaně ve vyhledávací síti (když si něco „googlíte)
  • kampaně v obsahové síti (když prohlížíte například můj web a zobrazují se vám reklamy)
  • a různé další reklamní plochy – například v Gmailu můžete vidět display reklamy nebo ve vaší oblíbené aplikaci.

Když už jsme u toho, pokud mi chcete přispět korunou na pivo, vypněte si adblocker. Alespoň se můžete inspirovat, jak dělají ostatní display advertising a jak to hlavně vypadá. Díky :p

Obsahový marketing – tvorba obsahu

Přetěžká část marketingu. Vždycky když tuním klientovi SEO, říkám si, že lidé, který se živí tvorbou obsahu, mají opravdu složitou práci.

V dnešní době vyhrávají v tvorbě obsahu dvě věci.

Článek je opravdu hodně kvalitní

Článek musí odpovědět přesně na otázku čtenáře. Musí být tak strašně čitelný a čtivý, aby udržel návštěvníkovo pozornost. Přijde vám to jednoduché? Není, opravdu ne.

Článek je v souladu se SEO

Vedle toho, že musíte umět perfektně psát, musíte znát i principu obsahu z hlediska SEO, což je další celkem složitá věc. A protože se SEO pořád mění a je v dnešní době hodně nevyzpytatelné, může se stát, že se vámi napsaný článek na Googlu vůbec nechytne.

Marketing na sociálních sítích

Těžko si dnes představit marketing bez sociálních sítích. Věděli jste, že třeba takový Youtube je druhý největší vyhledávač na světě? Například hledáte oblíbený recept na krůží maso – dost často se stává, že lidé jdou rovnou na Youtube a hledají nejlepší recept.

To platí i o sociálních sítích. Vezměme notoricky známý Facebook.

Facebook vám dovolí založit si vlastní stránku pro fanoušky nebo skupinu. Takže na Facebooku také platí pravidla organického vyhledávání a určitě se vyplatí nějakou tu stránku mít a spravovat jí.

Navíc vám sociální sítě umožní opravdu dobře cílit na uživatele – na základě jejich zájmů, chování, věku, pohlaví a tak dále. Google to umí také skvěle, ale sociální sítě mají opravdu dobrý zásah.