• Jak už již z názvu sekce vyplývá, budeme se teď bavit o klasickém marketingu a jak se liší od toho online marketingu. Také se podíváme, jak jsou mezi sebou tyto dvě marketingové strategie propojené.

Tradiční marketing – Kanály

Mezi kanály tradičního marketingu patří zejména:

  • Přímý marketing
  • Tisk
  • Vysílání
  • Doporučení
  • Venkovní aktivity

Přímý marketing (Direct Marketing)

Jedná se přímou propagaci firmy/výrobce rovnou k zákazníkovi. Většinou s přímým marketingem jsou spojené i další kanály – nebo by alespoň měly být.

V praxi má přímý marketing podobu letáků, brožur, fyzických kuponů a prakticky čekolov v tištěné formě, jež přijde do rukou zákazníka buď rovnou z rukou brand ambassadora, výrobce nebo poštou.

Tisk

Dost často si dle mých zkušeností začínající marketéři pletou pojem „tisk“ v marketingu s již zmíněnými letáky, kupony atd. Tisk je především propagace formou novin, magazínů a dalšího čtiva – nejedná se tedy o přímou formu marketingu.

Vysílání

Z názvu asi jasné. Jedná se zkrátka o reklamu:

  • v televizi
  • v kině
  • ve filmu jako product placement
  • v rádiu

Doporučení

Pokud si vzpomínáte, když jsme se bavili o příchozím marketingovém principu (inbound marketing), kanál doporučení je toho takovým klasickým příkladem.

Dá se říci, že doporučení (word of mouth) je spontánní záležitost, ale také být nemusí. Například – když vám někdo sdělí informace o novém mobilním telefonu, protože ví, že z toho bude mít pak provizi. (což už je tedy zase zpět outbound marketing).

Tradiční marketing versus Digitální marketing.

ÚčelTradiční marketingDigitální markegting
ZacíleníMasové zacílení (většinou)Individuální i masové zacílení
Reakce publikaDost často pasivníPasivní i aktivní
Strategie marketinguVětšinou odchozíOdchozí i příchozí

Jak vidíme, digitální marketing je o něco více flexibilnější, ale to neznamená, že funguje lépe. Ideální situace je mít strategii nastavenou tak, aby online aktivity perfektně navazovaly, podporovaly a doplňovaly ty offline. S tím souvisí dalších pět pojmů – dosah, frekvence, zapojení uživatele, vztah uživatele k brandu a vhodně zvolená metoda.

DosahKolik lidí zasáhnu propagací, bude se jednat o masy nebo se soustředím na individuální přístup? Bude mé cílové publikum pasivní (člověk, co sedí u televize a vidíš vaší reklamu) nebo spíše aktivní (člověk, kterého přímo oslovím například newsletterem).
FrekvenceJak často uvidí cílové publikum mou propagaci? Jak často budu doručovat přímý marketing? Jak často budu publikovat do tisku?
Zapojení uživatele Kapitola sama o sobě. V základu se jedná o to, jak umožnit publiku co nejvíce reagovat na náš obsah.
Vztah uživatele k branduNapříklad v ČR je nejmenovaný obchod s elektronikou, jež je notoricky známý svou ústřední, zelenou postavou. Takový krásný příklad toho, jak může vypadat vztah uživatele k brandu – jedni tento typ propagace bytostne nesnáší, dalším to nevadí vůbec a třetí ho milují. Nicméně – všichni si ho dobře pamatují.
Zvolená metodaOffline nebo online marketing s nasazenou odchozí a příchozí marketingovou strategií.
Zjednodušené schéma provázanosti offline marketingu s online marketingem

Na velmi (opravdu velmi) zjednodušené grafice nad tímto odstavcem nastiňuji tradiční postup. Sedíte u televize, vidíte reklamu na nový mobilní telefon. Pak jdete ráno na autobus a v aplikaci na vás už svítí malý spodní banner, který vás informuje o telefonu ze včerejška. To samé pak uvidíte při brouzdání na Facebooku, slyšíte i broadcastovou reklamu v rádiu a nakonec vás ještě odchytne Brand Ambassador s letákem.