Pokud nevíte, jak začít psát ten pravý obsah pro váš projekt, pomůže vám standardizovaná pomůcka, která se jmenuje „cesta zákazníka“. Cesta zákazníka se nám dělí na:

  • Upoutání pozornosti (Awarness)
  • Získání zájmu (Interest)
  • Rozhodování (Consideration)
  • Konverze – koupě (Conversion)
  • Retence (Retention)

Upoutání pozornosti – Awarness

Tvorba obsahu v první části poutá pozornost. Seznamuje uživatele s naším projektem/službou/produktem a vysvětluje v čitelné formě proč je zrovna náš produkt lepší než ten konkurenční a další informace, které nám pomohou zkrátka uchvátit návštěvníkovu pozornost.

Získání zájmu – Interest

Obsah, u kterého už víte, že píšete pro potenciálního zákazníka – protože tento uživatel už projíždí váš web o úroveň hlouběji a zjišťuje si více podrobné infromace. V této fázi obsahu je potřeba už být opravdu pečlivý na délku obsahu – uživatel chce odpovědi podrobně, ale rychle – proto je potřeba mít obsah opravdu dobře strukturovaný a každý subnadpis jasně vypovídal o tom, co se uživatel dozví.

  • Blogové příspěvky
  • Informační videa
  • Podcasty
  • E-booky
  • PDF infografika a mnoho dalšího

Rozhodování – Consideration

Abyste podpořili proces rozhodování, je potřeba popřemýšlet, jakou další obsahovou komunikaci chcete s uživatelem navázat. Například:

  • Nabídněte mu sekci „časté otázky a odpovědi“
  • Pomožte si chatbotem
  • Uspořádejte webináře
  • Mějte dostupné případové studie
  • A cokoliv dává vašemu byznysu smysl…

Konverze – Conversion

Vedle klasického obsahu, kterým zákazníka provádíte nákupem či onou konverzí, je důležité myslet na to, že do tohoto spadá i například retargeting – tedy, že zákazník nedokončí nákup, tak na něj zpětně cílíte reklamu. Nebo, že zákazník nedokončil konverzi a vyskočí na něj jednorázová sleva 100 korun. A tak bych mohl pokračovat do rána.

Retence – Retention

Dneska se o retenční fázi mluví čím dál tím více. A je to z důvodu, že je nesmírně důležitá. Osobně reteční fázi nejvíce využívám v email marketingu. Zákazník u mě nakoupí a já vím, že spotřeba našeho produktu je cca 1,5 měsíce. Pak stačí v databázi vybrat ty zákazníky, jež u nás nenakoupili více jak 1,5 měsíce a hurá – obsah už se tvoří.

Nejedná se ale jen o email marketing:

  • požádejte zákazníka o feedback vašeho produktu
  • pokud to váš systém umožní, zákazníka můžete odměnit nějakým skóre
  • dejte mu slevu na další nákup
  • informujte ho o těch nejdůležitějších novinkách.