Upřímná recenze na knihu Břicháč Tom

Není zvykem, že bych si dovolil psát o čemkoliv jiném, než je programování a marketing. V dnešním článku ale udělám výjimku, neboť i pro programátory a marketéry je zdravá životospráva klíčová (výkon je výkon přátelé). V dnešním článku se pobavíme o knize, která se snaží změnit váš pohled na stravování, které je klíčové pro myšlení, hubnutí a vnímání sebe samotného. Udělejte si dobré kafe a pojďme se vrhnout na upřímnou recenzi knihy Břicháč Tom.

Nedělní příprava dle knihy Břicháč Tom
Připrava na následující týden. Polévka na dva dny, hlavní jídlo na dva dny, 7 snídaní, 7 svačin.

Obsah

O čem kniha Břicháč Tom v rychlosti je

Je to jednoduché – 29 dnů zdravé stravy, která vyžaduje poctivou přípravu, soustředění a odhodlání. Lehko se to píše, protože i já jsem byl před začátkem plánu velmi namotivovaný, ale snadněji se vše promyslí a naplánuje, než udělá.

Kniha vám naplánuje snídaně na 29 dní dopředu, svačiny jsou už variabilnější a mění se skoro každé dva dny. Obědy jsou pak na maximálně dva dny a večeře obdobně.

Jak jsou na tom snídaně?

Snídaně jsou v opravdu zdravém ražení. Nebudu zde psát konkrétní recept, abych nepoškodil autorovu práci, ale jsou extrémně jednoduché na plánování, přípravu a konečnou konzumaci.

Dle knihy budete jednu a tu samou snídani snídat následujích 29 dní s tím, že je zde prostor pro určitou variabilitu a to v podobě sezózního ovoce.

Já si snídani musel modifikovat, protože v podobě, jaká je v knize, je pro mě nepoživatelná. Řekněme, že jsem si musel upravit konzistenci a přípravu v takovém stylu, kdy mám všechny suroviny hezky připravené v sáčku a pak to jen zaliju vodou.

Snídaně z knihy Břicháč Tom
Snídani z knihy Břicháč Tom mám vždy nasáčkovanou na 7 dní dopředu.

Výhodou výše uvedné modifikace je fakt, že mám v šuplíku v práci 5 sáčků a doma dva. Vše si připravím v neděli na následující týden a pak jen zaliji vodou.

Sekci se snídaní ukončím s tím, že po modifikaci jsem si na snídani zvyknul tak, že i po skončení plánu budu nadále touto formou snídat. Ano, proboha, sem tam občas si udělám párek s chlebem, protože o tom ten život je, ale čas je drahá jednotka a tehle typ snídaně z času čerpá velmi málo!

Jak jsou na tom svačiny?

Zeptám se – koho by napadlo svačit polévku? Ať už je odpověď jakákoliv, svačení polévky se ukázalo jako perfektní a efektivní řešení před obědem. Vařící polévka zažene hlad, nastartuje chutě a je jednoduchá na přípravu a vaření.

Břicháč Tom - polévka na dva dny jako fantastická svačina!
Polévka na dva dny ke svačině!

Když jsem zmiňoval snídaně, ve kterých budu pokračovat, tak svačinové polévky mi pravděpodobně zůstanou také. Určitě mohu doporučit polévkovat jak se jenom dá.

Jak je na tom oběd a večeře?

Ve většině případů je obsah oběda a večeře identický. Ať už je to ryba, maso nebo restovaná zelenina, to co si uvaříte, rozdělíte na 4 porce, abyste měli na následující dva dny dva obědy a dvě večeře.

Břicháč Tom - oběd a večře
Oběď a večeře Břicháče Toma jsou zpravidla na dva dny dopředu…

Pozitivní dopady knihy Břicháč Tom

Je čas se podívat na pozitivní dopady, které na sobě poznáte hned během prvních dvou týdnů.

Cítíte se celkově zdravě a dobře

Už po prvních 4 dnech se tělo dokáže pěkně vyčistit, a protože jsem víkend před zahájením plánů strávil pitím alkoholu se svým tátou během uzení, takovou změnu jsem uvítal. Bylo mi těžko, blbě a soustředění na práci bylo mnohem horší.

Energie

Efekt větší energie pocítíte od druhého týdne. Probudíte se vyspinkaní do růžova a dokážete perfekně fungovat do večera.

Kniha vás naučí vařit a myslet zdravě

Já jsem osobně největší problém měl se svačinou. Hodně dlouho jsem tápal, co si dám ke svačině. V drtivé většině jsem pak na svačinu kašlal a žil ze třech jídel denně – hlavně během večeře jsem měl pak drtivý hlad a přežíral se jako to čuně.

Pocit hladu (viz. sekci níže) zažijete na 100%, ale naučí vás to kontrole a dovede vás to k zamyšlení, jak si následující dny lépe naplánovat.

Stane se z vás plánovač, protože je to jednoduché.

Tomáš Kosačík, který je autor knihy Břicháč Tom, měl geniální nápad. Vymyslel jednoduchá jídla, která je lehké si uvařit a připravit. Je to tak jednoduché, že jejich plánování a rozložení v týdnu není na obtíž, ale spíše to člověka ještě více motivuje ke zdárnému dokončení celého měsíce

Váha

Váhu jsem dal jako předposlední výhodu. Mně je úplně jasné, že nejvíce chcete zhubnout, aby si okolí řeklo „ty woe, tak ten do sebe šel/šla“, ale jsou tu mnohem důležitější faktory – energie, pocit spokojenosti a pohody, nenafouklé břicho a mnoho dalšího.

Ale jasně, váha jde dolů hned po prvních třech dnech, takže můžete počítat, že po skončení celého měsíce se viditělně proměníte.

Chutě!

Jako poslední výhodu všech výhod dávám chuť. Nevěřil bych, že tohle budu psát, ale je to absolutní pravda a po prvním týdnu mi dáte za pravdu!

Pravda je taková, že během prvního týdne jsem měl krizi. Stalo se tak pátý den, kdy jsem narazil na první slabinu Tomovo knihy – a to je určitá monotónnost stravy hlavních jídel.

To bohužel vedlo ke slabé chvilce, která vyústila v následující – popadl jsem pánev, prsknul na to kousíčky slaniny, mraženou kukuřici a fazole – celé to udělal na ghí a s rýží jsem se začal cpát.

Proč to ale píši? Nevzpomínám si, kdy bych si tolik dokázal vychutnat jednotlivé chutě! Každé sousto byla vstupenka do edenu. To samé platí o malém kousku chleba s máslem, posoleným himalájskou solí. Čerstvý a voňavý chléb s máslem chutnal nadbožsky.

Sami mi dáte za pravdu, až to na vás přijde! Vychutnáte si každé sousto 🙂

Negativní stránky knihy

Kniha není perfektní – tohle je upřímná recenze, takže by byla hloupost dát sem jen pozitiva a mazat vám med okolo huby :-).

Nebezpečný první týden

První týden je ze všech týdnů nejvíce nebezpečný. Je to dáno tím, že svačíte polévky, které obsahují téměř to samé, co jíte k obědu a večeři. Když to hodně zakulatím, první týden je stejné zelnině a je velmi těžké neuhnout z hlavní cesty.

Mně se to stalo, zahnul jsem, ale hned druhý den jsem byl zase připravený pokračovat. Víte co… tzv. „cheat day“ neškodí, když to nepřeženete!

Gramáž

Kniha neřeší gramáž. Budete si muset sami na sobě otestovat, jak velké porce vám vyhovují, abyste netrpěli hladem a zároveň se nepřejídali. Pro srovnání – já vážil 100kg pri výšce 186 centimetrů se sedavým povoláním.

Kniha vám řekne – udělejte si 240g rýže na čtyři porce. Jenže tu samou gramáž bude mít slečna, která vážní 65kg a měří 170cm. Je to fér?

Délka přípravy

Délka připravy rozhodně neodpovídá tomu, co se v knize píše. Musíte se připravit na to, že v kuchyni zabijete 2,5 hodiny každé dva dny poctivou přípravou.

Proto třeba chodím do posilovny po práci jen pondělí, středu a pátek, protože zbytek času trávím s rodinou, vařením a uklízením.

Nákup na celý týden

Nákup na celý týden neodpovídá reálné skutečnosti. Dost často jsem se setkal při vaření s tím, že mi něco chybí, protože to v úvodním nákupním seznamu chybělo.

Ono to funguje tak, že na začátku každého týdne dostanete seznam toho, co si na celý týden nakoupit, bohužel jsou zde chyby a je potřeba si recepty projet minimálně na následující 4 dny a podle toho nakoupit.

Další věcí je nelogičnost nákupu. Například v úvodním seznamu si máte koupit 50g šunky. Problém je, že jdete na nákup v neděli, abyste si vše mohli připravit, jenže šunku použijete až v pátek – takže šunku můžete vyhodit.

Kniha nenabízí prostor pro alternativní řešení a alergici to budou mít složité

Recepty jsou z 90% dány fixně. Kniha čtenáře neučí přemýšlet tak, že může nahradit cuketu lilkem (například). Svačiny obsahují oříšky a mléčné výrobky, takže pokud jste alergik, budete si muset sám vymyslet alternativní řešení, protože vám v tomhle kniha bohužel nepomůže.

Závěr

Až dokončím celý měsíc, tento závěr doplním s reálnými daty – kolikrát jsem sešel z hlavní cesty, kolik kilogramů jsem zhubl atd. Nicméně knihu mohu doporučit – i přes své nedostatky je to nejlepší rádce na hubnutí a stravovací návyky vůbec.

Kde knihu koupit?

Já si knihu koupil zde na Alze.

7 thoughts on “Upřímná recenze na knihu Břicháč Tom

  1. Jana Reply

    Zdravím, souhlasím se vším co jste napsal, ale den se dnem se sešel a vy už máte svých 29 dnů za sebou a nevidím slibovaný závěr s výsledným skórem … ?

    • Jarda Post authorReply

      Dobrý den, Jani,

      to jste mě dostala 🙂 Já to tak trošku nevydržel celé, ale 22. jedu opět od začátku a tentokrát už to snad dokončím, abych mohl dokončit i recenzi 🙂

  2. 29 dní recenze Reply

    Zdravím… Také mi trochu vadí, že není možnost uvedení náhrady. Osobně pracuji jako obchodní zástupce a například polévka k dopolední svačině je pro mě za volantem trochu problematická. Osobně řeším například 2-3 mrkvemi. Vím, že člověk má svou hlavu a logicky dokáže něco nahradit. Nicméně ze začátku bych rád knihu doržel jak je psaná a poté případně jídla modifikoval a využil z toho spíše tu zkušenost s pravidelnou a trochu zdravější stravou. Osobně mi chybí i luštěniny a těstoviny (které při uvaření al dente také neuškodí). Jinak držím palce Vám i sobě, abychom to zvládli. Jinak kamarád dodržel stritkně celých 29 dní a šel z 90 kg na 80 kg při výšce 178 cm…

    • Jarda Post authorReply

      Dobrý den,

      s luštěninami souhlasím na 100%. Z hlediska nutricí je to velmi bohaté jídlo, které umí perfektně zasytit.

      S pozdravem
      Jaroslav Huss

    • Petra Reply

      Dobrý den, stran svačiny zkuste zalovit v jiných břicháčových knihách, kde je spousta receptů na v podstatě sacharidové svačiny, jimiž se dá polévka nahradit. Zkusila jsem krajíček celozrnného (opravdu celozrnného) chleba s troškou lučiny a okurkou. Když to hodíte do kalkulačky, energeticky to vychází obdobně.

  3. rene Reply

    Dobrý den,
    nikde jsem se nenašla jestli je kniha vhodná i pro diabetika?

    • Jarda Post authorReply

      Dobrý den,

      to už bych se poradil se svým lékařem. Zde si vůbec netroufám odpovědět. Dejte mi pak prosím vědět, zda je nebo není 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *